vidare betraktelser


Lite amerikaner, svenskar och en finne i Bryssel

Gårdagens resa till Bryssel var jätterolig! Bryssel var en fin stad och man kom dit med tåg på lite mer än en timme. Nu har jag sett deras Grand Place (bilden), Manneken Pis, EU-parlamentet, lite monument och, sist men inte minst, Delirium. Baren med flest öl i hela världen, mer än 2000! Jag provade en öl som smakade honung och koriander, en körbärsöl som var 8 %-ig och några andra som jag inte kommer ihåg vad det var för speciellt med dom. Jag kommer definitivt komma tillbaka. CJ lär gilla det stället :)

Jag har haft några fler föreläsningar nu och kursvalet har reviderats något. Läraren i kursen Strategic Communication var helt dum i huvudet (om han nu ens hade något där inne) så jag hade ganska svårt att lyssna på honom. Sökandet efter en annan kurs har resulterat i att jag ska läsa Industrial Organization and Strategy (på ett ungefär), men jag är lite osäker på om jag kan få den tillgodoräknad. Dessutom har detta överflöd av kurser att välja gjort mig läskigt petig. Jag tänker inte läsa kuser som går på måndagar, fredagar, klockan 8:30 på morgonen eller har för mycket att göra i sig. Så jag skippar Advanced Strategic Management till förmån för Corporate Social Responsibilty, som verkar vara ett ganska hett ämne just nu. (Och en ganska luddig kurs)

Jag har druckit öl varje dag sedan jag kom hit, vilket börjar kännas ganska dåligt efter ett tag. Ett gymkort inskaffades därför (20 euro för en termin) och idag ska det bli premiär. Jag ska gå på ett aerobicspass, men man kan göra i princip vad som helst, t.ex. pil och båge, jonglering, klättring och vattengympa. Jag hopppas att det kommer bli mycket aerobics, cirkelträning och badminton för min del.

Efter en och en halv vecka i LLN börjar jag hitta, veta hur det mesta fungerar och lära känna människor. Eftersom Belgien är så litet åker alla studenter hem på helgerna och staden är HELT öde. Det är ingen här, förutom en massa scouter som springer runt i shorts hela lördagen och söndagen. Vi utbytesstudenter tycker att det är konstigt, både att alla åker hem samt att scouterna hänger inne i staden och inte i skogen.

Resor och besök bokar för fullt, veckorna fram till mitt påsklov är nästan alla planderade. Ordningen är som följer:
v5 - Bryssel
v6 - CJ på besök!
v7 - Bruge och Gent
v8 - Hem till Sverige
v9 - Llånghelg i Paris?
v10 - M&P på besök
v11 - tomt
v12 - Amsterdam
v13 - Påsklov, hem
v14 - Påsklov, tågluff?

Det är KUL med alla planer och alla människor här. Det enda jag saknar just nu (förutom en viss skrutt) är att ha någon egen stans att bo, en egen lägenhet. Det här med att ha ett rum med delad toalett, dusch och kök är nog inte min grej i längden.

Det här med att inte läsa kurser på måndagar lönar sig ganska fort. Imorgon står en tur till Luxemburg på dagordningen. Vad kan man göra där? En Lonely Planet över Belgien och Luxemburg får hjälpa mig imorgon.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0